• Alles voor school
  • Ook 2e hands handboeken

De docent als meester van de interactie

Menno Hulswit

9789001293604 - De docent als meester van de interactie
2e hands

Artikelomschrijving

- Effectief leren motiveren, coachen, adviseren én grenzen stellen aan ongewenst gedrag; - stimuleert een goed en prettig leerklimaat in de klas; - gebaseerd op wetenschappelijke theorie en op jarenlange ervaring van de auteurs. Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kampen met een motivatieprobleem. Ze hebben het gevoel dat de lesstof nauwelijks aansluit bij hun voornaamste interesses en ervaren maar weinig autonomie. Veel scholen experimenteren daarom met manieren om leerlingen meer regie te geven over hun eigen leerproces. Hierdoor verschuift de rol van de docent van voornamelijk instruerend naar meer begeleidend. Maar begeleiding houdt beduidend meer in dan alleen motiveren. De docent dient ook te kunnen coachen, adviseren en grenzen stellen. De intuïtieve aanpak van de docent blijkt vaak weinig effectief te zijn. De docent als meester van interactie beschrijft een nieuwe visie op begeleiden, waarbij het uitgangspunt is dat de docent meesterschap dient te ontwikkelen op vier fundamenteel verschillende gebieden van interactie, die hij afhankelijk van de context flexibel kan inzetten: coachen, adviseren, instrueren en grenzen stellen. Met als resultaat: docenten die met zelfvertrouwen en plezier een goed en prettig leerklimaat weten te creëren. De docent als meester van interactie is gebaseerd op vier pijlers, die worden uitgewerkt aan de hand van concrete voorbeelden: ? Een inleiding in de psychologie van motivatie; ? een theorie over gedragsverandering, met speciale aandacht voor de rol van emoties en de invloed van de context op gedrag; ? de interactiematrix: een schematisch overzicht dat in één oogopslag de verschillen en overeenkomsten tussen de vier verschillende interactieposities (coachen, adviseren, instrueren, grenzen stellen) laat zien; ? een grondige uitwerking van de verschillende interactieposities. Hoewel het boek veel wetenschappelijke informatie bevat, is het vooral een praktijkboek, opgebouwd rond

Specificaties

Auteur Menno Hulswit
ISBN/EAN 9789001293604
€ 37,95

Artikelomschrijving

- Effectief leren motiveren, coachen, adviseren én grenzen stellen aan ongewenst gedrag; - stimuleert een goed en prettig leerklimaat in de klas; - gebaseerd op wetenschappelijke theorie en op jarenlange ervaring van de auteurs. Veel leerlingen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs kampen met een motivatieprobleem. Ze hebben het gevoel dat de lesstof nauwelijks aansluit bij hun voornaamste interesses en ervaren maar weinig autonomie. Veel scholen experimenteren daarom met manieren om leerlingen meer regie te geven over hun eigen leerproces. Hierdoor verschuift de rol van de docent van voornamelijk instruerend naar meer begeleidend. Maar begeleiding houdt beduidend meer in dan alleen motiveren. De docent dient ook te kunnen coachen, adviseren en grenzen stellen. De intuïtieve aanpak van de docent blijkt vaak weinig effectief te zijn. De docent als meester van interactie beschrijft een nieuwe visie op begeleiden, waarbij het uitgangspunt is dat de docent meesterschap dient te ontwikkelen op vier fundamenteel verschillende gebieden van interactie, die hij afhankelijk van de context flexibel kan inzetten: coachen, adviseren, instrueren en grenzen stellen. Met als resultaat: docenten die met zelfvertrouwen en plezier een goed en prettig leerklimaat weten te creëren. De docent als meester van interactie is gebaseerd op vier pijlers, die worden uitgewerkt aan de hand van concrete voorbeelden: ? Een inleiding in de psychologie van motivatie; ? een theorie over gedragsverandering, met speciale aandacht voor de rol van emoties en de invloed van de context op gedrag; ? de interactiematrix: een schematisch overzicht dat in één oogopslag de verschillen en overeenkomsten tussen de vier verschillende interactieposities (coachen, adviseren, instrueren, grenzen stellen) laat zien; ? een grondige uitwerking van de verschillende interactieposities. Hoewel het boek veel wetenschappelijke informatie bevat, is het vooral een praktijkboek, opgebouwd rond

Specificaties

Auteur Menno Hulswit
ISBN/EAN 9789001293604