Focus op verandering

Artikelomschrijving
"In zijn algemeen vind ik het een herkenbaar en helder geschreven boekje. Ik merk bij het lezen dat ik mij vooral aangesproken voel door de voorbeelden en de actiestappen. Dat is ook logisch omdat ik op dat niveau werkzaam ben. De inhoud van het boekje is voor grote delen herkenbaar. Bijvoorbeeld de schoolnavigator. Daar hebben we mee gewerkt in een training die door OAB Dekkers bij ons op de Netwerkschool is verzorgd. Ik kan me vooral nog goed voor de geest halen hoe het begrip "focus" toen op zijn plek viel. In een schoolorganisatie wordt je snel geleefd door de waan van de dag. Daarbij verlies je snel uit het oog dat áls je wilt veranderen je je moet focussen op een aantal belangrijke punten. Wat bij ons in dit kader naar voren kwam, is dat je niet de fout moet maken dat je je droom, je ambitie, direct kunt realiseren, en dat ook zo communiceren. Het is de richting waar je naar toe werkt. Bij ons uitte zich dat heel concreet in de flexibele vakantie, een uitgangspunt in de Netwerkschool. We hebben het direct willen inzetten, en dat leverde een heleboel gedoe op. Een concreet voorbeeld van de herkenbaarheid vind ik hoofdstuk 3.3, waarin het gaat om eigenaarschap. Focus op vakmanschap moet beginnen bij de onderwijsteams! Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Ook het gunnen van eigenaarschap is een belangrijk en herkenbaar aspect. Wat ik mis (of over het hoofd gezien heb) is het probleem dat je niet altijd voldoende variatie in "soorten verschillende mensen" in een team hebt om die groep ook als team te laten functioneren. Als je dertig jaar op een bepaalde manier gewerkt hebt en daar geschikt voor bent, wil dat nog niet zeggen dat je makkelijk op een ander manier in een team kunt gaan werken. Jullie geven wel de mogelijkheid om een teamscan te doen, en ook in de bewaking en verbetering van de kwaliteit komt het weer naar voren. Ook de beschrijving van de aanpassing van de logistieke processen is herkenbaar. In Velp zijn we daar al mee aan het stoeien. Op blad
Specificaties
Auteur | |
ISBN/EAN | 9789077333303 |
Artikelomschrijving
"In zijn algemeen vind ik het een herkenbaar en helder geschreven boekje. Ik merk bij het lezen dat ik mij vooral aangesproken voel door de voorbeelden en de actiestappen. Dat is ook logisch omdat ik op dat niveau werkzaam ben. De inhoud van het boekje is voor grote delen herkenbaar. Bijvoorbeeld de schoolnavigator. Daar hebben we mee gewerkt in een training die door OAB Dekkers bij ons op de Netwerkschool is verzorgd. Ik kan me vooral nog goed voor de geest halen hoe het begrip "focus" toen op zijn plek viel. In een schoolorganisatie wordt je snel geleefd door de waan van de dag. Daarbij verlies je snel uit het oog dat áls je wilt veranderen je je moet focussen op een aantal belangrijke punten. Wat bij ons in dit kader naar voren kwam, is dat je niet de fout moet maken dat je je droom, je ambitie, direct kunt realiseren, en dat ook zo communiceren. Het is de richting waar je naar toe werkt. Bij ons uitte zich dat heel concreet in de flexibele vakantie, een uitgangspunt in de Netwerkschool. We hebben het direct willen inzetten, en dat leverde een heleboel gedoe op. Een concreet voorbeeld van de herkenbaarheid vind ik hoofdstuk 3.3, waarin het gaat om eigenaarschap. Focus op vakmanschap moet beginnen bij de onderwijsteams! Daar ben ik het hartgrondig mee eens. Ook het gunnen van eigenaarschap is een belangrijk en herkenbaar aspect. Wat ik mis (of over het hoofd gezien heb) is het probleem dat je niet altijd voldoende variatie in "soorten verschillende mensen" in een team hebt om die groep ook als team te laten functioneren. Als je dertig jaar op een bepaalde manier gewerkt hebt en daar geschikt voor bent, wil dat nog niet zeggen dat je makkelijk op een ander manier in een team kunt gaan werken. Jullie geven wel de mogelijkheid om een teamscan te doen, en ook in de bewaking en verbetering van de kwaliteit komt het weer naar voren. Ook de beschrijving van de aanpassing van de logistieke processen is herkenbaar. In Velp zijn we daar al mee aan het stoeien. Op blad
Specificaties
Auteur | |
ISBN/EAN | 9789077333303 |