Wat is een schadefactuur?
Bij niet tijdig inleveren van de huurboeken of bij een teruggave van een beschadigd boek wordt er een schadefactuur uitgeschreven. Een schadefactuur verrekent 85% van de nieuwwaarde van het boek dat niet of beschadigd werd ingeleverd. Een vaste administratie kost van 5,95 euro wordt per factuur gefactureerd.
Het terug inleveren van een huurboek kan door gebruik te maken van een inleverteam op school, het opsturen per post (gebruik NOOIT een retoursticker van een bestelling om huurboeken terug te sturen), het ingeven bij een regionaal inleverpunt of afgifte op het secretariaat van de school, maar dit steeds voor 1 augustus. Enige uitzondering is het teruggave van een huurboek dat geregistreerd werd via een formulier (taak en herexamen). Hiervoor wordt de termijn uitgesteld tot 1 oktober.
In de loop van juli sturen wij namens Studieshop.be een herinnering naar het e-mailadres van de besteller wiens huurboeken nog niet werden ingeleverd.
Veelgestelde vragen
Kan ik boeken alsnog inleveren?
Het inleveren van je handboeken diende voor 1 augustus te gebeuren. Deze datum hebben wij duidelijk gecommuniceerd via verschillende kanalen, zo heb je onder andere een gepersonaliseerde e-mail ontvangen en heeft de school posters uitgehangen op school.
Ook hebben wij in juli nog een herinneringsmail verstuurd naar het door jou geregistreerde e-mailadres.
Wij kunnen jouw boeken nu niet meer aannemen. Door deze factuur te betalen koop je de boeken aan en hoef je ze bijgevolg ook niet meer terug te bezorgen.
Zijn jouw boeken nog in goede staat dan kan je altijd proberen om ze via onze website te verkopen. Je kan je boeken een heel schooljaar aanbieden, maar gedurende de maanden juni en juli heb je de grootste kans op een waarde voor je boeken.
Ik heb mijn boeken wel ingeleverd.
Graag ontvangen wij een bewijs van je inlevering via schadefacturen@studieshop.be.
Alle boeken die op school werden ingeleverd, zijn inmiddels verwerkt. Heb je per post ingeleverd dan ontving je van Bpost een afgiftebewijs. Stuur dit bewijs door via onderstaand formulier.
Zonder bewijs van inlevering gaan wij er van uit dat de boeken niet werden ingeleverd.
Ik heb de boeken dit jaar opnieuw nodig.
Ook wanneer je de huurboeken dit jaar opnieuw nodig hebt, diende je deze in te leveren. Dit werd duidelijk gecommuniceerd in de e-mail die je ontving om de huurboeken in te leveren.
Aangezien je de huurboeken niet hebt terugbezorgd ontvang je nu deze factuur. Door deze te betalen, koop je de huurboeken aan en hoef je ze eind dit schooljaar ook niet meer terug te geven. Zijn jouw huurboeken nog in goede staat dan kan je zelfs proberen om ze via onze website opnieuw aan ons te verkopen. Op die manier kan je opnieuw een deel van het bedrag recupereren.
Ik had de boeken nodig voor een taak/herexamen.
Als je de huurboeken langer dan 1 augustus wou bijhouden dan had je hiervoor uitstel kunnen aanvragen. Deze aanvraag moesten we voor 15 juli hebben ontvangen via het formulier taken en herexamens.
Wij hebben helaas geen aanvraag van jou ontvangen, waardoor we de huurboeken voor 1 augustus terug hadden verwacht. In de loop van de maand juni hebben we jou hieromtrent dan ook nog een herinnering gestuurd per e-mail.
Door deze factuur te betalen koop je de boeken aan en hoef je ze bijgevolg ook niet meer terug te bezorgen.
Zijn jouw huurboeken nog in goede staat dan kan je altijd proberen om ze via onze website te verkopen. Je kan je huurboeken een heel schooljaar aanbieden, maar gedurende de maanden juni en juli heb je de grootste kans op een waarde voor je boeken.
Ik heb mijn huurboeken ingeleverd na 1 augustus.
De retourtermijn was verstreken. We hebben deze boeken opgeslagen in ons magazijn. Deze kan je komen ophalen op ons kantoor te Lokeren (Waaslandlaan 8A3 bus, 9160 Lokeren). Ons kantoor is elke werkdag open van 8u30 tot 17u00.
Ik heb het huurboek nooit ontvangen.
Bij de ontvangst zit er altijd een verzendnota, alsook een document dat vraagt om je levering te controleren. Omdat je nu een schadefactuur ontvangen hebt, werd er geen reactie gegeven op het eventueel ontbreken van een boek. Vandaar dat we ervan uit gaan dat dit boek in jouw bezit was en dat je het terug diende in te leveren.
Ik heb het huurboek teruggestuurd met een retoursticker.
Stuur NOOIT een huurboek terug met een retoursticker van een bestelling. Retourstickers sturen de pakketten naar ons retourmagazijn. Dat is een ander magazijn als ons inleverplaats Jouw pakket wordt danverwerkt als een retour en niet als een ingeleverd huurboek. Doe dat dus zeker niet! Inleveren per post is op eigen kosten naar ons inlevermagazijn te Lokeren, Waaslandlaan 8A3 bus 1.
Ik ben tijdens het schooljaar van school/richting veranderd.
Ook al ben je veranderd van school of richting dan moet je deze boeken nog steeds inleveren. Dit kon in de loop van het schooljaar of uiterlijk 1 augustus. Je hebt hiervoor ook een herinneringsmail ontvangen.
Kan ik de schadefactuur in schijven betalen?
Voor het betalen van een schadefactuur voorzien wij geen spreiding van betaling. Dat betekent dat deze factuur in één keer moet worden betaald.
Contacteer dienst schadefacturen
Dienst schadefacturen is een afzonderlijke afdeling die je kan bereiken via schadefacturen@studieshop.be