• Alles voor school
  • Ook 2e hands handboeken

Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet?

9789081854726 - Presenteren: wat werkt echt en wat echt niet?
2e hands

Artikelomschrijving

Dit boek over presenteren is anders dan anders. Naast de gebruikelijke adviezen wordt namelijk ook uitgebreid aandacht besteed aan de zogenaamde verborgen verleiders. Vaak beslissen mensen op hun gevoel: is die spreker een beetje sympathiek? Sluit het verhaal aan bij wat ik vind? Voelt het allemaal ok? Hoewel er al veel onderzoek is gedaan naar hoe mensen zich echt laten beïnvloeden, hebben die resultaten nog nauwelijks doorgang gevonden in het presentatieonderwijs. Hoog tijd dus voor een lesmethode waarin nieuwe inzichten in persuasieonderzoek geïntegreerd worden. Dat levert bijvoorbeeld de volgende spannende conclusies op: controversiële openingen kunnen juist averechts werken, de inhoud van je antwoord is vaak minder belangrijk dan de vorm ervan en als je je publiek in een goed humeur brengt, zal het minder kritisch zijn. Ook wordt ingegaan op het verschil tussen mannen en vrouwen en hoe je daar rekening mee houdt. Kleding, accessoires maar ook stemgebruik en lichaamstaal kunnen je boodschap ondersteunen of juist teniet doen. Daarnaast blijkt het vaak verguisde PowerPoint helemaal zo slecht nog niet, als je het tenminste zo gebruikt dat het publiek de boodschap onthoudt. Ook wordt aandacht besteed aan nieuwe visualisatie- en interactiemiddelen zoals Prezi en Twitter en worden concrete tips gegeven voor verschillende soorten presentaties van elevator pitch tot onderzoekspresentatie. Uiteraard wordt ook verteld hoe je je publiek kunt primen en je boodschap zo kunt framen dat je geloofwaardig en sympathiek gevonden wordt. Aan de andere kant wordt ook getoond dat deze hippe trukendozen nooit een garantie kunnen zijn voor succes. In dat opzicht is dit boek misschien nog wel het meest anders dan anders: er wordt voortdurend aansluiting gezocht bij wetenschappelijk onderzoek. Op grond daarvan wordt soms zelfs afgeraden om een presentatie te geven; want hoewel sommigen beweren dat je met een goed verhaal de wereld om je vinger windt, blijken groepsbij

Specificaties

Auteur
ISBN/EAN 9789081854726
€ 19,95

Artikelomschrijving

Dit boek over presenteren is anders dan anders. Naast de gebruikelijke adviezen wordt namelijk ook uitgebreid aandacht besteed aan de zogenaamde verborgen verleiders. Vaak beslissen mensen op hun gevoel: is die spreker een beetje sympathiek? Sluit het verhaal aan bij wat ik vind? Voelt het allemaal ok? Hoewel er al veel onderzoek is gedaan naar hoe mensen zich echt laten beïnvloeden, hebben die resultaten nog nauwelijks doorgang gevonden in het presentatieonderwijs. Hoog tijd dus voor een lesmethode waarin nieuwe inzichten in persuasieonderzoek geïntegreerd worden. Dat levert bijvoorbeeld de volgende spannende conclusies op: controversiële openingen kunnen juist averechts werken, de inhoud van je antwoord is vaak minder belangrijk dan de vorm ervan en als je je publiek in een goed humeur brengt, zal het minder kritisch zijn. Ook wordt ingegaan op het verschil tussen mannen en vrouwen en hoe je daar rekening mee houdt. Kleding, accessoires maar ook stemgebruik en lichaamstaal kunnen je boodschap ondersteunen of juist teniet doen. Daarnaast blijkt het vaak verguisde PowerPoint helemaal zo slecht nog niet, als je het tenminste zo gebruikt dat het publiek de boodschap onthoudt. Ook wordt aandacht besteed aan nieuwe visualisatie- en interactiemiddelen zoals Prezi en Twitter en worden concrete tips gegeven voor verschillende soorten presentaties van elevator pitch tot onderzoekspresentatie. Uiteraard wordt ook verteld hoe je je publiek kunt primen en je boodschap zo kunt framen dat je geloofwaardig en sympathiek gevonden wordt. Aan de andere kant wordt ook getoond dat deze hippe trukendozen nooit een garantie kunnen zijn voor succes. In dat opzicht is dit boek misschien nog wel het meest anders dan anders: er wordt voortdurend aansluiting gezocht bij wetenschappelijk onderzoek. Op grond daarvan wordt soms zelfs afgeraden om een presentatie te geven; want hoewel sommigen beweren dat je met een goed verhaal de wereld om je vinger windt, blijken groepsbij

Specificaties

Auteur
ISBN/EAN 9789081854726