• Alles voor school
  • Ook 2e hands handboeken

Dyscalculie en rekenproblemen

9789461058324 - Dyscalculie en rekenproblemen
2e hands

Artikelomschrijving


Voor een leerling met dyscalculie is elke stap in het rekenen moeilijk. Wat een ander vanzelfsprekend of misschien een beetje lastig vindt, is voor dit kind een obstakel.

In dit boek bespreekt rekendeskundige Marisca Milikowski de moeilijkheden - obstakels - die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die obstakels in het rekenen zelf, dat ingewikkelder in elkaar zit dan je zou denken. Er zijn echter ook obstakels die langs een omweg het rekenen bemoeilijken. Zo kunnen dyslectici vaak de tafels niet goed leren. En kinderen met een zwak ruimtelijk voorstellingsvermogen hebben moeite met de getallenlijn.

Het boek beschrijft hoe rekenen bij jonge kinderen wordt opgebouwd, wat beslissende en moeilijke stappen in die opbouw zijn - bijvoorbeeld stappen naar meer abstractie - en wat daarin verstoord kan raken. De obstakels worden zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk, met een min of meer gelijke opbouw. Milikowski beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk, en vertelt wat helpt en wat niet. Soms worden de Obstakel-hoofdstukken even onderbroken door een extraatje dat bijvoorbeeld vertelt wat automatisering eigenlijk is of wat er schuilgaat achter de letters DLE. Zo loopt Milikowski de rekenstof door. Loopt u mee?

Specificaties

Auteur
ISBN/EAN 9789461058324
€ 32,50

Artikelomschrijving


Voor een leerling met dyscalculie is elke stap in het rekenen moeilijk. Wat een ander vanzelfsprekend of misschien een beetje lastig vindt, is voor dit kind een obstakel.

In dit boek bespreekt rekendeskundige Marisca Milikowski de moeilijkheden - obstakels - die zich verscholen houden in het elementaire rekenen. Meestal zitten die obstakels in het rekenen zelf, dat ingewikkelder in elkaar zit dan je zou denken. Er zijn echter ook obstakels die langs een omweg het rekenen bemoeilijken. Zo kunnen dyslectici vaak de tafels niet goed leren. En kinderen met een zwak ruimtelijk voorstellingsvermogen hebben moeite met de getallenlijn.

Het boek beschrijft hoe rekenen bij jonge kinderen wordt opgebouwd, wat beslissende en moeilijke stappen in die opbouw zijn - bijvoorbeeld stappen naar meer abstractie - en wat daarin verstoord kan raken. De obstakels worden zoveel mogelijk gepresenteerd in de volgorde waarin de leerling ze ontmoet. Elk obstakel heeft een eigen hoofdstuk, met een min of meer gelijke opbouw. Milikowski beschrijft wat de moeilijkheid is, geeft een voorbeeld uit de praktijk, en vertelt wat helpt en wat niet. Soms worden de Obstakel-hoofdstukken even onderbroken door een extraatje dat bijvoorbeeld vertelt wat automatisering eigenlijk is of wat er schuilgaat achter de letters DLE. Zo loopt Milikowski de rekenstof door. Loopt u mee?

Specificaties

Auteur
ISBN/EAN 9789461058324